BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, July 7, 2010

Semifinale : Deutschland - Spanien


Ab 20:30 Uhr
Auf gehts Deutschland!!

Alhamdulillah paper Leichtbau tadi bole jawab..
Hee sonok je rasa.. bole la tengok game Doceland jap lagi ngan hati yg tenang sket =D

Tapi Jumaat ni killer subject
Mechatronik Grundlagen
waaaaa~ takutnyeee!!

Tuesday, July 6, 2010

Next....Leichtbau!


Esok 2nd paper
Leichtbau und Strukturen
(Lightweight Construction and Structure)

Harap2 senang.. sebab lecturer cakap 70% soalan klua dari soalan2 yg dia dah bagi..
Total ada dekat 80 soalan -_-!
Sekarang ni memang tengah menghafal je la..
Kena jaga mata ni.. takut tertengok benda2 lagha.. hilang ilmu..

Alhamdulillah.. Ana dah dapat Thema untuk Bachelorarbeit (Bachelor Thesis)
"Berechnung fuer Querpressverbindungen"
Esok ada termin ngan Lecturer.. Rasa berdebar2 lak..
Berdebar lagi dari nak amik exam sok.. -_-"

Doakan Ana yer!

Kisah Sang Puteri dan Kersani..



Kisah Sang Puteri Phoenix yang terbakar dan bangkit semula dari abu setelah kecewa.. Kisah mistik yang menarik perhatian Ana..

Puteri Burung Phoenix bertekad, mulai hari ini, ia tidak mahu lagi memikirkan tentang kekecewaannya atau apa sahaja yang menghampakan dirinya. Sebaliknya ia mahu terus terbang tinggi dan memandang ke arah mana sahaja yang boleh menggembirakan hatinya, kerana ia tahu, jika ia memilih arah yang mengecewakannya, ia akan hanya membakar dirinya sendiri!

(boleh tak Ana nak anggap Ana Sang Puteri Phoenix tu... heee =D)

Relax kan minda jap lepas penat study.. bace kisah2 rakyat, kisah2 mistik, kisah2 dongeng.. memang Ana suka sangat.. yang auta kita ketepikan.. kita ambil pengajaran yang berguna..

Satu lagi kisah yang Ana akan mula kaji.. (takle kaji pun..google je :P) iaitu mengenai batu khursani atau name glemernye kersani.. sangat popular di era kepahlawanan Melayu dulu..

"Hei! kersani mengalir lah dikau
Menjadi raksa
Mengisi belikat punggungku
Agar aku bisa berdiri
Tegap dan segak
Bagaikan laksmana Melayu"

ni gambar sape la plak Ana amik ni.. :P

Ana sebenarnya sangat teruja dengan zaman kepahlawanan Melayu dulu.. jati diri memang kuat.. semangat apatah lagi.. ilmu penuh di dada.. sanggup bergadai nyawa demi agama dan maruah.. tapi sekarang ni.. haishhh Melayu hanya ada pada nama.. perangai dah tak serupa Melayu.. terlebih barat dari barat..

Tapi kan bila Ana tengok orang bersilat rasa satu benda pelik dalam diri Ana ni.. tatau la itu rasa apa.. tiba2 cam meremang bulu roma.. rasa apakah itu? hehe.. dah lama Ana tak praktikkan buah silat cekak yg Ana penah belaja dulu.. ingat ke tak lagi agaknye yer..

Ok.. banyak plak membebel.. sambung study balik~

Sunday, July 4, 2010

Je parle un peu de français..


Je m'appelle Suhana.
Je suis etudiante et j'habite a Weingarten.
J'ai 23 ans et je suis celibataire.
J'aime faire des voyages.
J'adore l'aventure et je ne suis pas compliquee.

Entri khas untuk exam esok.. French!
Hehe.. rasa macam budak sekolah rendah je wat ayat2 macam ni :P

Nak tau nape Ana amik French..
Pertama mestilah sebab nak cukupkan credit hour nicht technische subject
Kedua sebab...... kalau adik Ana, Asyraf, kutuk Ana dalam French Ana bole tau! hahaha
Sebenarnya Ana faham jeee apa yang dorang cakap waktu Ana kat Nice tuee.. tapi saje wat blur2 hehe

Ujian Dunia..

Esok bermula ujian dunia..
Harap2 lulus kesemuanya..
Usaha sudah.. berdoa pun sudah.. tawakal jalan akhirnya..
Buat diri dan rakan2.. Selamat berjaya!!


Wahai Tuhanku..
Tiada yang senang melainkan yang telah Engkau jadikan senang,
dan kalaulah Kau datangkan kesusahan.
maka Kau senangkanlah semula wahai Tuhan sekali alam..

Wahai Pendidik Adam,
maka Kau didiklah pula kami,

Wahai Sumber Kefahaman Sulaiman,
maka Kau fahamkanlah pula kami,

Wahai Penghikmah Cerdik Pandai kepada Luqman,
maka ke atas kami Kau hikmahkanlah juga..

Ameen....

Saturday, July 3, 2010

Blues Bukan Untuk Aku


Teringat waktu zaman muda remaja.. Ana sangat2 suka cerpen Blues Untuk Aku.. Tapi bukan jalan ceritanya yang Ana fokus.. Tapi pada karakter Sahak..

Ohh... Sahak pujaan hati :P
Dulu pun Ana suka gak layan novel2 melayu ni..
Banyaknya berimaginasi.. Haishh..
Tapi sekarang ni..
Ana akan lebih berpijak pada dunia realiti..
Bukan semua itu yang Ana cari..
Memang indah hidup duniawi..
Tapi indah lagi yang hakiki..

Friday, July 2, 2010

Terpesona...

Sangat terpesona dengan bait2 indah yang tersusun rapi oleh Hamzah Fansuri
Time kasih Apokalips yang bagi idea kat Ana cari Syair Perahu
Balik Msia nanti memang Ana akan cari buku tentang Hamzah Fansuri
Kata2 yg buat Ana sangat terasa di hati
Ingin mendalami apa yang cuba disampaikan

Antara petikan syair tersebut..

"Itulah laut yang maha indah,
ke sanalah kita semuanya berpindah,
hasilkan bekal kayu dan juadah
selamatlah engkau sempurna musyahadah.

Silan itu ombaknya kisah,
banyaklah akan ke sana berpindah,
topan dan ribut terlalu ‘azamah,
perbetuli pedoman jangan berubah.

Laut Kulzum terlalu dalam,
ombaknya muhit pada sekalian alam
banyaklah di sana rusak dan karam,
perbaiki na’am, siang dan malam.

Ingati sungguh siang dan malam,
lautnya deras bertambah dalam,
anginpun keras, ombaknya rencam,
ingati perahu jangan tenggelam.

Jikalau engkau ingati sungguh,
angin yang keras menjadi teduh
tambahan selalu tetap yang cabuh
selamat engkau ke pulau itu berlabuh.

Sampailah ahad dengan masanya,
datanglah angin dengan paksanya,
belajar perahu sidang budimannya,
berlayar itu dengan kelengkapannya.

Wujud Allah nama perahunya,
ilmu Allah akan [dayungnya]
iman Allah nama kemudinya,
“yakin akan Allah” nama pawangnya."

****

Ada masanya engkau suka berteman
Ada masanya engkau suka bersendiri
Ada masanya engkau suka berjalan
Ada masanya engkau suka apa yang ku suka

dalam dok study ni... sempat la plak nak bersyair... haishhhh

Kelas terakhir...

Pagi ni bangun.. tgk2 lagi stgh jam klas start.. dah lewat! punyela kalut mandi n siap2 gi klas.. itula padahnya tido lambat.. dah la hari ni ada probe klausur (pre-exam) seb bek la dapat menjawab dgn jayanya.. hehe.. Alhamdulillah.. walaupun hanya French.. tapi agak susah utk Ana as beginner..


Hari ni adalah hari terakhir Ana gi klas.. InsyaAllah.. sebab sem ni adalah sem teori terakhir Ana.. Sem depan wat thesis je.. so takyah gi klas dah! Yeayyyy!!!!

Hari ni lunch wat menu feveret bulan ni.. sambal terung.. tatau la awat dok suka sgt makan terung sejak dua menjak ni.. ngat nak bakar ayam.. tapi housemate guna plak oven bakar makanan feveret dia.. so Ana malas nak tunggu dan tanak bercampur bakar same.. takut Ana was2 plak nak makan nnt.. baik elak benda2 syubhah ni..

Sambil potong2 bawang.. dok berangan.. tibe2.... terasa satu perasaan pelik! waaaaa sakitnya!!! gi potong jari sendiri.. seb bek luke je.. tak hilang jari ni hehe padan muke diri sendri kan.. sape suh brangan2... ape tah yg Ana brangan pun Ana tatau la.. tringat plak kisah wanita2 zaman Nabi Yusuf a.s dulu yang terpotong jari sendri sebab terpegun dengan ketampanan baginda.. kalau Ana time tu... mcm mane ehhhh..... mesti tak rasa kot sakit sebab dibius rasa khayal :P


Tak sia-sia azam Zulaikha
Bisa jadi cermin mengintai jiwa
Tak sia-sia mimpi Zulaikha
Bisa jadi lorong insan bercinta

Tension!!!!

Tensionnya hari ni! Bangun pagi dengan semangat baru tapi tiba2 baca benda tak best.. stret cari katil balik.. sambung tido..

Bangun plak sakit kepala.. sebab terlebih tido kot..

Hari ni klas plak cancel.. kecewa sebab bajet dapat soalan bocor bila gi klas terakhir..hampa~

Nak turun town gi beli barang.. terlepas bas.. lambat dalam 10 saat je!

Oh.. banyaknye mengomel dan merungut hari ni...


Astaghfirullah...

**

**

**

**

...............................fikir..............................

**

**

**

Bace benda tak best.. itu adalah peringatan dan ujian dari Allah... jangan salah langkah lagi..

Sakit kepala.. tanda Allah masih sayang...

klas cancel.. nak kena jumpa lecturer in person kot.. mana tau lg byk soalan bocor hehe :P

Terlepas bas... nak suh exercise sket la tu... asyik memerap je dalam bilik!

Itula.. Ana selalu je lupe sume yang jadi ada hikmahnya yg kite tak nampak.. Ok2 dah la yer Cik Suhana.. asyik berblogging je.. sambung study plak.. exam dah dekat sangat ni...


Sempat lagi tu snap gambar... :P
Camni la keadaan meja di musim exam..

Thursday, July 1, 2010

Biarkan...

Tidurku tidak lena
Kerana kedinginan malam di Sahara

Pabila siang membakar diri
Pohon berteduh tempat kucari

Kau datang hijab dihulurkan
Tetapi terpaksa kulepaskan

Bukan itu yang aku ingini
Jangan kau terasa hati

Biar dingin ini membekukanku
Biar panas ini membakar kulitku

Jika itu syaratnya
Untuk aku berjumpa Dia..


19 Rejab 1431
12:12am